EUGENIA SIĘ ŻENI // ANKA LEŚNIAK // MIASTO BAŁUTY

eugenia zeni sie zaproszenie awersOtwarcie instalacji Invisible inVisible /Niewidzialne widzialnego  Anki Leśniak odbędzie się 17 sierpnia 2015 r. (poniedziałek) o 18.00 na  ul. Drukarskiej 2 /róg ul. Limanowskiego.
O godzinie 19.00 w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana (ul. Wojska Polskiego 83) odbędzie się  panel dyskusyjny towarzyszący instalacji pt. "Eugenia żeni się" z udziałem Anki Leśniak, Michał Gauza, Igora Rakowskiego - Kłosa, Łukasza Guzka, moderacja: Eliza Gaust. Projekt towarzyszący 100. rocznicy przyłączenia Bałut do Łodzi.

 

 

 

 



Instalacja przy ul. Drukarskiej 2 w Łodzi inspirowana jest niezwykłą historią Eugenii Steinbart – przedwojennej mieszkanki dzielnicy Bałuty.
Związana z dzielnicą Bałuty, udawała mężczyznę, aby pozyskać lepiej płatną pracę. Swoista maskarada stała się przyczyną kłopotów Eugenii z prawem, jak również komplikacji w życiu osobistym. Otóż Eugenia, podobno za namową niejakiej Joanny Ogrodnik, która również miała przekonać dziewczynę do chodzenia w męskim przebraniu, wzięła ślub... jako mężczyzna. Oszustwo zostało odkryte, nie przez małżonkę Eugenii, lecz przez policję, gdy Eugenia została aresztowana pod zarzutem szantażu.
Z pozoru historia Eugenii wydaje się zabawna, nasuwa skojarzenia z wątkami komediowymi, jak w filmie "Czy Lucyna to dziewczyna" lub "Zmiennicy". Po głębszej refleksji możemy jednak zobaczyć Eugenię, jako postać uwikłaną w stereotypy dotyczące płci i walczącą o przetrwanie wszelkimi sposobami w niełatwej wtedy, zwłaszcza dla kobiet rzeczywistości. Czy udawanie mężczyzny było podyktowane względami praktycznymi, czy może było też grą, wyrażało niechęć do podporządkowania się utartym schematom? Jeśli przyjmiemy, że Eugenia była zwykłą oszustką i manipulatorką, jak wytłumaczymy jej próbę samobójczą? Historia Eugenii ukazuje skomplikowaną osobowość na pozór prostej dziewczyny z Bałut.Projekt Invisible inVisible /Niewidzialne widzialnego/ dotyczy kobiet "nieumiejscowionych" w historii. Z różnych powodów zapomnianych i pomijanych. Mogą to być względy polityczne, narodowościowe, etniczne, obyczajowe. Są to postaci niejednoznaczne, którym udało się czegoś dokonać, zaistnieć w historii miasta, dzielnicy, regionu, ale posiadające "rysę" na biografii, która nie pozwala zakwalifikować ich jednoznacznie do grona bohaterek, którym wystawia się pomniki. Projekt dotyczy także historii kobiet trudnych do interpretacji, tajemniczych, pozostających na marginesie, których losy wydają się ważne z perspektywy współczesnych dyskursów kultury, a także problemów inności, tożsamości, wykluczenia. W ramach projektu realizowana jest seria instalacji w przestrzeni publicznej na opuszczonych budynkach, która nawiązuje do postaci zapomnianych kobiet. Projekt realizowany jest obecnie w Łodzi ze względu na szczególną rolę kobiet w historii tego miasta, a także na szczególny charakter miasta, które jest w fazie transformacji i poszukuje nowej tożsamości w obliczu współczesnych uwarunkowań. Otwarciom instalacji będą towarzyszyć spotkania z publicznością z udziałem artystki oraz ekspertów.panel dyskusyjny towarzyszący instalacji pt. "Eugenia żeni się".


uczestnicy:


Anka Leśniak, artystka, autorka instalacji, od kilku lat zajmuje się rolą kobiet w historii sztuki i kultury, w 2011 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na projekt "Zarejestrowane", w 2015 otrzymała Stypendium Prezydent Miasta Łodzi dla twórców i animatorów Kultury na projekt "Invisible inVisible. Doktorantka na Wydziale Rzeźby i intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Michał Gauza, magister informatyki na Uniwersytecie Łódzkim oraz scenarzysta z PWSFTViT. Jest członkiem klubu Krytyki Politycznej w Łodzi. Popularyzator wiedzy o Rewolucji 1905 roku, współautor tekstów do książki "Rewolucja 1905. Przewodnik Krytyki Politycznej"; prowadzi stronę internetową http://rewolucja1905.pl/

Igor Rakowski-Kłos - dziennikarz łódzkiej Gazety Wyborczej, autor artykułu „Chcesz pracę? Zmien płeć. Nieznane historie łodzianek” - opisującego niezwykłą historię Eugenii Steinbart. Łukasz Guzek, historyk sztuki, autor książki "Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku

Eliza Gaust - moderatorka panelu, absolwentka Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim, autorka artykułów o kulturze i sztuce, koordynatorka projektów kulturalnych, pracuje w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana.

więcej o projekcie na http://www.invisiblewomen.info/

partnerzy / patroni:
Centrum Dialogu im. Marka Edelmana
Galeria WschodniaObieg, Artmix, Pismo Art & Documentation / Sztuka i Dokumentacja,
Słowo Żydowskie

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego  Narodowe Centrum Kultury Narodowe Centrum Kultury

© 2020 Centrum Dialogu. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Godziny otwarcia

GODZINY OTWARCIA BUDYNKU:

poniedziałek - piątek od 11.00 do 18.00
sobota - niedziela od 12.00 do 16.00

(w tych godzinach można zwiedzać wystawy)
Wstęp do budynku i na wszystkie wystawy jest bezpłatny.


 

GODZINY OTWARCIA BIURA:

poniedziałek - piątek od 9.00 do 17.00
sobota - niedziela NIECZYNNE

 

Kalendarz

Facebook

Skontaktuj się z nami

Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi
ul. Wojska Polskiego 83, 91-755 Łódź
biuro@centrumdialogu.com

tel. +48 42 636 38 21
      +48 506 155 911

NIP 7262636381

RIK 1/2010

REGON 101022466

NUMER KONTA BANKOWEGO
Bank Pekao S.A. 91 1240 3028 1111 0010 3752 7380