Page 7 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Raport 2016 - Sprawiedliwi nr 4
P. 7

No 4                                                                              RAPORT 2016: Sprawiedliwi

       Historie ukryte




       w murach








                                                           Prelekcja w Muzeum Polaków
                  Malina Kłak XXXIV LO w Łodzi
                                                           Ratujących Żydów im. Rodziny
                                                           Ulmów w Markowej 9                 Widok na Ośrodek „Brama Grodzka
                                                                                               – Teatr NN” w Lublinie 9

       Okrucieństwo II wojny światowej nie ogranicza się do strat  łości  po  poprzednich  mieszkań-  wym oraz ich historiom ratowania
       ludnościowych. Z dziedzictwa w postaci żydowskich   cach.                     Żydów. A nawet, ku miłemu za-
       placówek publicznych, domów oraz własności prywatnych  Ogrom  nieodwracalnych  szkód   skoczeniu, zauważyliśmy na stole
       zostało tak niewiele, jak ze społeczeństwa żydowskiego.  ujrzeliśmy na własne oczy, zwie-  pierwszy numer naszej gazetki.
       Po raz kolejny przekonaliśmy się o tym na wyjeździe do  dzając Ośrodek „Brama Grodzka  Drugiego dnia wyjazdu wysłucha-
                                                           – Teatr NN”. W archiwum każdy
                                                                                     liśmy historii rodziny Ulmów (Jó-
       Lublina i Markowej.                                 żydowski mieszkaniec miasta ma  zefa, Wiktorii oraz ich sześciorga
                                                           własny segregator ze wszystkimi  dzieci),  która  została  zamordo-
                                                           (nieraz  nikłymi)  informacjami,  wana  wraz  z  Żydami,  których
       Zwiedziliśmy  Bramę  Grodzką,  XVI i XVII wieku, jak i przez na-  jakie po nim pozostały. Ilość pu-  ukrywali, oraz ujrzeliśmy okolice
       teraz służącą za siedzibę Teatru  jazd kozacko-moskiewski w 1655  stych akt przeraża. Przeszliśmy  Markowej,  gdzie  zdarzenia  te
       NN. W jej murach i okolicach kryją  roku. Dopiero II wojna światowa  wystawę  „Lublin.  Pamięć  miej-  miały miejsce i znajdują się nieco
       się wspomnienia ludzi wymaza-  przyniosła kres tolerancji religijnej  sca”, na której zobaczyliśmy setki  już  zapomniane  groby.  Dopiero  7
       nych z kart historii czy raczej z do-  oraz  współpracy  międzykulturo-  zdjęć,  przesłuchaliśmy  dźwięki  wtedy skierowaliśmy się do mu-
       kumentów – bo nie z naszej pa-  wej.  Dokładne  oszacowanie,  ilu  przedwojennego miasta, a cały czas  zeum ich imienia.
       mięci.  Byliśmy  również  w  Mu-  osobom  udało  się  przeżyć  lata  towarzyszyły nam segregatory.   Przed wejściem rozciąga się mo-
       zeum Polaków Ratujących Żydów  wojenne,  jest  problematyczne   Niezwykłym  przeżyciem  była  numentalnych rozmiarów ściana
       podczas II Wojny Światowej im.  z wielu względów, m.in. migracji.  druga  część  wystawy,  dla  nas  z  imionami  Polaków  ratujących
       Rodziny  Ulmów,  gdzie  pozna-  Na początku sierpnia 1944 roku   przecież  tak  ważna:  „Pamięć  Żydów.  Obeszliśmy  multime-
       liśmy historię tej rodziny.  w mieście mieszkało ok. 300 Ży-  Sprawiedliwych – Pamięć Świa-  dialną wystawę, pełną fotografii,
       Brama  Grodzka,  nasz  pierwszy  dów, w tym ledwie 15 przedwo-  tła”.  Od  historii  codziennego  filmów, dokumentów. Eksponaty
       punkt,  zwie  się  również  Bramą  jennych  Żydów  lubelskich,  co  przedwojennego  życia  prze-  opisano  po  polsku,  angielsku
       Żydowską, bowiem niegdyś sta-  należy porównać do ok. 42 tys.  szliśmy w czasy Zagłady. Wszyst-  i  hebrajsku.  W  samym  centrum
       nowiła przejście pomiędzy Starym  przed wojną.      kie  pomieszczenia  były  pochło-  ukazano mieszkanie Ulmów.
       Miastem  a  dzielnicą  żydowską.  Wokół bramy, po żydowskiej stro-  nięte  ciemnością,  aż  do  Mar-  Nieważne ile by się zobaczyło wy-
       Znajdowały się tam miejsca, takie  nie,  zostały  puste  przestrzenie.  twego Lasu. Tam przechodzimy  blakłych zdjęć ofiar, ilu opowieści
       jak najstarsza drukarnia hebraj-  Aktualnie  nikt  nie  szuka  pod  pomiędzy martwymi pniami, słu-  o bohaterstwie wysłuchało, akty
       ska, Gmina Żydowska czy syna-  ogromnym  parkingiem  i  drogą  chając wiersza: Umarli nie chwa-  czystego  człowieczeństwa  za-
       goga Saula Wahla, było też wiele  szybkiego  ruchu  śladów  stoją-  lą  Boga w  języku  jidysz.  Wtedy  wsze będą robić wrażenie. Żadna
       szkół żydowskich, tzw. chederów.   cych  niegdyś  ścisłych  szere-  jednak  weszliśmy  do  jasnej,  historia nie jest taka sama, dla-
       Żydowscy  mieszkańcy  Lublina  gów  kamienic  bądź  synagogi   otwartej przestrzeni. Tam znaleź-  tego warto jest poznać ich jak naj-
       przeszli  zarówno  przez  gwał-  – wszystko doszczętnie unicest-  liśmy  kolejne  segregatory,  tym  więcej, bo ich bohaterowie zaska-
       towny rozwój miasta na przełomie  wiono, tak jak wszystkie pozosta-  razem  poświęcone  Sprawiedli-  kują tak samo za każdym razem.



       NA



       SZA


       RE



       DAK



       CJA
   2   3   4   5   6   7   8