Page 8 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi - Chava Rosenfarb. Drzewo życia - tom pierwszy.
P. 8

uwięzienia w łódzkim getcie stał się tematem jej trzytomowej powieści Drzewo
           życia, której pierwszy tom właśnie został przetłumaczony na język polski.
             Drzewo życia ma swoją genezę w Auschwitz. Chava Rosenfarb opisuje ją na-
           stępująco: „Kiedy wysiedliśmy w Auschwitz, stanęłam na peronie z plecakiem na
           ramionach, obejmując jedną ręką ojca. W drugiej trzymałam plik wierszy, które
           napisałam w getcie. Kapo wyrwał mi je i rzucił na stertę modlitewników, listów i fo-
           tografii. Mężczyzn oddzielano od kobiet, ojcu też kazano do nich dołączyć. Wtedy
           widziałam go po raz ostatni. Potem nastąpiła selekcja. Moja matka, siostra i ja zo-
           stałyśmy odesłane dalej drogą przez bramę z napisem Arbeit macht frei. Niedługo
           później stałam naga, z ogoloną głową, ale żywa. Wtedy właśnie przemknęła
           mi przez głowę myśl, że jeśli przeżyję, któregoś dnia napiszę książkę o łódzkim
           getcie”.
             Prawdziwa praca nad powieścią zaczęła się dopiero wtedy, gdy tuż po wojnie
           pisarka osiedliła się w Brukseli. W tym samym czasie tworzyła również poezję
           – jej pierwszą opublikowaną książką był tomik wierszy. Czuła jednak, iż poezja
           ani dramat nie są w stanie wyrazić wszystkiego, co chciała powiedzieć o swo-
           ich doświadczeniach podczas Zagłady, dlatego też po przybyciu do Montrealu
           w 1950 roku skoncentrowała większość swoich sił twórczych na pisaniu Drzewa
           życia, dzieła ostatecznie wydanego w jidysz w 1972 roku. Trzy tomy Drzewa życia
           ukazują w precyzyjnych i bezlitosnych szczegółach zniszczenie dwustutysięcznej
           społeczności żydowskiej, drugiego po Warszawie największego skupiska Żydów
           w Polsce. Fakt, iż autorka była częścią tej społeczności i doskonale ją znała,
           dodaje powieści dramatyzmu i autentyczności.
             Drzewo życia to przypadająca na lata 1939–1944 kronika losów dziesięciu
           osób, które różnią się od siebie zarówno drogami życiowymi, jak i poglądami
           politycznymi oraz stopniem religijności. Są wśród nich ubogi stolarz i zamożni
           właściciele fabryk, panna Diamant – zwolenniczka asymilacji i polska patriotka
           pracująca jako nauczycielka w liceum, Estera – piękna dziewczyna i jednocze-
           śnie zagorzała komunistka aktywnie działająca w gettowym podziemiu, doktor
           Michał Lewin – autor nigdy nie wysyłanych listów do ukochanej, która jeszcze
           przed wojną wyjechała do Paryża. Postaciami wykreowanymi na podstawie wąt-
           ków autobiograficznych są zaangażowana politycznie uczennica liceum Rachela
           Ejbuszyc – alter ego Chavy Rosenfarb, oraz jej chłopak Dawid – autor dzienni-
           ków, literacki odpowiednik Heńka (Henecha) Morgentalera, który później został
           mężem pisarki. Obok wspomnianych głównych bohaterów powieść zaludniają
           niezapomniane postaci drugoplanowe, na przykładzie których autorka ukazuje
           różne reakcje ludzi na cierpienia zadawane im przez siły, których ani nie są
           w stanie pokonać, ani też nie mogą zjednać sobie ich przychylności.
             Wiele postaci ma swoje autentyczne pierwowzory. Najważniejszą z nich jest
           mentor Chavy Rosenfarb – Symcha-Bunim Szajewicz (1907–1944), opisany
           w powieści jako Symcha Bunim Berkowicz. Drzewo życia jest jedynym źródłem
     6     niektórych informacji o życiu Szajewicza w getcie. Inną historyczną postacią jest
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13